måndag 29 juli 2013

Lollipop flower tutorial

Hello! / Hej på er!
( This post will be in swedish BUT if you just look at the pictures I think you are able to do this lollipop flower to! )

För bra längesedan gjorde jag en tutorial för Kristinas på hur man gör Lollipop blommor, NU tänkte jag även lägga in den på min egna blogg här så jag har mina tutorials samlade även på min egna sida.

Om man söker på nätet så kan man hitta massor av olika versioner av hur folk gör denna.
Idag tänkte jag visa hur JAG gör.



Detta är vad jag använder när jag ska göra mina blommor.
Nu är det inte nödvändigt att använda sig av runda punchar men jag gör det eftersom jag har dom hemma. Du kan lika gärna klippa ut cirklar för hand eftersom det inte är så noga om de blir superrunda eller inte.
Här har jag oxå använt mig av 2 spillpapper, edge scrapper, stickles och då mina punchar.
Jag glömde lägga till en brads men det behöver du oxå.



Först stansade jag ut en stor och 2 små cirklar. En av de små klippte jag till så den blev mindre.
Den stora la jag mot det blå papperet och så klippte jag till en som blev större.
Nu har jag 4 st cirklar i 4 olika storlekar.



Här kan man om man vill stämpla mönster med stämplar på sina papper om man vill det.
Eller du kanske har olika mönstrade papper redan beroende på vad du valt.
Du kan oxå chalka kanterna på cirklarna om du vill det.Det är inte nödvändigt att använda sig av en edge scrapper om man inte vill men jag gör det.



Sen är det dax att skrynkla ihop papperen.Jag kan ta hjälp av en penna penselskaft eller nåt och märka lite ungefär vart mitten är och så skrynklar jag ihop cirkeln runt pennan och så gör jag med alla 4 papper som jag har.



Efter det tar jag en vanlig nål och gör ett litet hål i mitten av varje blomma.Sen letar du upp en brads av nåt slag som du tycker passar och sätter ihop alla papperen med.
Här brukar jag sen skrynkla upp papperen lite igen mot bradsen tills jag får det som jag önskar så inte blomman blir helt platt.



Sist men inte minst lägger jag på stickles längst ut på kanten på varje cirkel jag tycker det gör sån skillnad på att få på lite glitter på blomman.Har du nu ett kort/lo eller vad du nu gör som du inte vill ha glitter på då skippar du helt enkelt denna biten.
Här få nu blomman ligga och torka ett par timmar innan du kan använda den.
Jag säger som förrut att även detta är ett superbra sätt att använda upp spillpapper på!
Har man väl börjat göra dom är det nästan svårt att sluta.

Kram Malin

Inga kommentarer: