måndag 13 september 2010

A candle box tutorial / Ljusask tutorial

I made a little candle box and I thought I show you how to do it.A perfect little gift to give away to someone who for example invites you to dinner and you don´t want to come emty handed or a little birthday gift to someone...

Jag har gjort en liten ljusask för värmeljus och jag tänkte visa er hur jag har gjort den.En superbra liten present att ge bort om man tex är bortbjuden och inte vill komma tomhänt, eller som en liten enkel present till någon som fyller år...I denna asken får det plats 9 st värmeljus.

Start by cutting your paper 18 x 29,5 cm.
Then you draw the fold lines like this:
Horizontal you make the lines at 12, 14, 26, 28, 29,5 cm
Vertical you make the lines at 1, 3, 15, 17 cm.

Börja med att skära till ditt papper 18 x 29,5 cm.
Du gör linjerna för vikningen på detta sättet:
Vågrätt drar du linjerna på 12, 14, 26, 28 och 29,5 cm.
Lodrätt drar du linjerna på 1, 3, 15 och 17 cm.
Then you cut you paper like on the picture above.

Sedan klipper du till ditt papper som på bilden ovan.
Then I use my shape cutter to cut a circle in the middle on the frontside, this is like a window.

Sen använde jag min shape cutter och skar ut en cirkel i mitten på framsidan, detta är som ett fönster där man kan se ljusen.
Then I took this Lamination machine and made a sheet that I cut out a bit of and placed on the backside of the window I had cut out on the candle box.

Sen tog jag min lamineringsmaskin och körde igenom ett ark där så jag fick ett genomskinligt lite hårdare ark som jag sen klippte ut en lagom bit ur och satte fast på baksidan av fönstret jag skar ut innan.
Then I put some adhesive on ( look at the picture ) and put the box together.

Sen satte jag dubbelhäftande tejp på flärparna, se bilden i mitten, och sedan satte jag ihop boxen.
Then all you have to do is to decorate your box!
I´m sorry for my really bad english but I hope you will understand from all the pictures.If not just send me an email with your questions and I will answer them as good as I can. I hope you will enjoy this and pleace let me see your box if you make any!!

Sen är det bara kvar att dekorera din lilla box!
Skulle vara jättekul om jag får se just DIN ljusask om du gör någon!
Här ser ni min.

Hugs / Kram Malin

8 kommentarer:

Anne sa...

For en utrolig nydelig lyseske, og kjempeflott tutorial. :)
Takk for at du deler. :D

Renate sa...

Aldeles nydelig. Liker fargene og den tautorialen på esken var kjempefin. Tusen takk for at du deler.

Hilsen Renate

Alexandra sa...

Wow, vad snygg den blev! Tack för tutorial =)

Meretekj sa...

Nydelig lyseske som er kjempefint dekorert.
Tuen takk for ideen og tutorialen på den:)
Klem fra Merete

Lollo sa...

Hej Malin!
Vilken fin ljusask du gjort, skall försöka göra en själv, har en svärson som fyller år nu, en rockig typ :) skall försöka få den lite fräck.
Hälsnigar från Lollo

Kristina Melin sa...

Riktigt fint gjort, såna inlägg ger HÖGA tittarsiffror! Mycket snyggt och lärorikt! =) Duktig du är!

Unknown sa...

Jätte fint.

Scrapkonst sa...

Supersnygg ask och riktigt bra tutorial! Sparas, så du får inte ta bort detta inlägg :D ;) En ljusask lär komma senare i höst och då ska jag givetvis lämna ett avtryck hos dig igen ;) Kram Madeleine